Φυσικοί τρόποι για να καταπολεμήσετε το κρυολόγημα και τη γρίπη

Υπάρχει τρόπος να προφυλαχτούμε από το κρυολόγημα;

Η σωστή διατροφή μπορεί να είναι η ασπίδα μας. Η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε θρεπτικά συστατικά, αλλά και η επαρκής ενυδάτωση του οργανισμού μας, είναι ο καλύτερος τρόπος να οχυρώσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα:

Το φθινόπωρο και ειδικά ο χειμώνας, με τις αλλαγές στις καιρικές συνθήκες -η πτώση της θερμοκρασίας και η βροχές- φέρνουν μαζί τους και τις πρώτες ιώσεις που ταλαιπωρούν, τόσο τους μεγάλους, όσο και τα παιδιά. Τα πρώτα συμπτώματα είναι φτέρνισμα, βήχας και μύτη που τρέχει. Μπορεί να μην υπάρχει πυρετός ή μπορεί αυτός να είναι χαμηλός.

Το κοινό κρυολόγημα είναι λοίμωξη του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος. Αυτήν την εποχή περισσότεροι από 200 τύποι ίων απειλούν τον οργανισμό μας και μερικοί από εμάς θα προσβληθούμε τουλάχιστον 1-2 φορές κάθε χρόνο, άλλοι με ελαφριά συμπτώματα και άλλοι με πιο βαριά. Οι ιοί αυτοί μεταδίδονται πολύ εύκολα με τον βήχα, το φτέρνισμα και την αναπνοή. Σε περιόδους μεγάλης έξαρσης των ιώσεων, καλό είναι να αποφεύγουμε όσο είναι δυνατόν τις συγκεντρώσεις πολλών ατόμων σε κλειστούς χώρους, οπού οι ιοί και η ξηρότητα του αέρα ευνοούν την εμφάνιση γενών λοιμώξεων.

Συμπτώματα: Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα του κρυολογήματος είναι η βουλωμένη μύτη ή το συνάχι και τα υγρά μάτια, καταρροή και βήχας. Συνοδεύεται από ελαφρύ πυρετό, πονόλαιμο, ίσως φτάρνισμα και επιπεφυκίτιδα.

Διάρκεια: Μερικές ημέρες

Αντιμετώπιση: Ξεκούραση, αρκετά υγρά, και ελαφριά δίαιτα. Δεν πρέπει να πιέζετε το άτομο να φάει την ποσότητα και τα είδη των τροφών που συνήθως καταναλώνει καθημερινά. Στο κοινό κρυολόγημα, όπως και στις περισσότερες ιώσεις, η θεραπεία απλώς ανακουφίζει τα συμπτώματα και δεν αντιμετωπίζει άμεσα την αιτία του προβλήματος.

Πιθανές επιπλοκές: Αν το κρυολόγημα διαρκέσει πολλές μέρες και η άμυνα του οργανισμού του ατόμου είναι «πεσμένη», υπάρχει ένας μικρός κίνδυνος να εμφανιστούν άλλες λοιμώξεις. Επίσης, επειδή διαταράσσεται η μικροβιακή χλωρίδα, μπορεί να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες ώστε να αναπτυχθούν διάφορα μικρόβια. Έτσι, ανάμεσα στις πιθανές επιπλοκές ανήκουν η παραρρινοκολπίτιδα (δηλαδή ιγμορίτιδα), η ωτίτιδα και σε σοβαρές περιπτώσεις η πνευμονία κ.λπ.

Γρίπη

Οφείλεται σε κάποιον ιό (ιό της γρίπης τύπου Α και Β) και μεταδίδεται με τον βήχα και το φτάρνισμα.

Συμπτώματα: H βουλωμένη μύτη ή το συνάχι, o υψηλός πυρετός, ο ερεθισμένος λαιμός και η επιπεφυκίτιδα είναι ορισμένα από τα συμπτώματα της γρίπης. Το άτομο αισθάνεται κουρασμένο και έχει πόνους στους μυς και στα κόκαλα, κυρίως όμως, τα συμπτώματα επικεντρώνονται στο ανώτερο αναπνευστικό (μύτη, φάρυγγα, αμυγδαλές).

Διάρκεια: Μία εβδομάδα

Αντιμετώπιση: Ξεκούραση και παραμονή στο σπίτι. Πρέπει να δίνονται αρκετά υγρά και να φροντίζετε τα γεύματα να είναι ελαφρά. Για την αντιμετώπιση του πυρετού, το πιο ιδανικό είναι το μπάνιο σε χλιαρό νερό.

Για την καλύτερη κατάσταση της υγείας μας, οι αιτίες των ασθενειών, όπως ιογενείς μολύνσεις – λοιμώξεις, πρέπει να αντιμετωπίζονται, προτού εκδηλωθούν.

Δεν χρειάζεται να κάνουμε μεγάλες θυσίες προκειμένου να προστατευτούμε από τις ιώσεις. Γι’ αυτόν ακριβώς το σκοπό, το ανοσοποιητικό σύστημα πρέπει να είναι ενδυναμωμένο, προκειμένου να μπορεί να προστατεύει τον οργανισμό από ξένους εισβολείς. Σύμμαχοι στην αντιμετώπιση των γενών λοιμώξεων, μπορεί να αποτελούν η κατάλληλη διατροφή και η αύξηση της σωματικής δραστηριότητας.

Το ανοσοποιητικό σας σύστημα είναι η προσωπική σας ιατρική ομάδα, εξειδικευμένη στην τέχνη της ίασης. Βρίσκεται πάντα επί ποδός και είναι μόνιμα έτοιμο να πάρει προληπτικά μέτρα για να καταπολεμήσει όλους τους ιούς, τα βακτήρια και όλους τους οργανισμούς που προσπαθούν να σας επιτεθούν, και να προκαλέσουν ασθένειες (κρυολόγημα, λοιμώξεις).

Για να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα, χρησιμοποιούμε μια διατροφή με όσο το δυνατόν περισσότερες βιολογικές τροφές, οι οποίες μας παρέχουν αρκετές αντιοξειδωτικές ουσίες, βιταμίνες (Α, C, E,), ιχνοστοιχεία (σελήνιο, ψευδάργυρο κ.ά.), κυρίως άφθονα φρέσκα λαχανικά εποχής καθημερινά. Εστιαστείτε στα κρεμμύδια, το σκόρδο, τα καρότα, τα ραπανάκια, τις καυτερές πιπεριές, τα λεμόνια και το τζίντζερ. Επίσης, 3-4 φρούτα την ημέρα. Όσπρια, ανεπεξέργαστα δημητριακά, ξηρούς καρπούς (ιδίως καρύδια που περιέχουν μεγάλη ποσότητα σεληνίου) και σπόρους. Πρέπει να καταναλώνονται σε μικρές ποσότητες και στους σωστούς συνδυασμούς.

Οι αντιοξειδωτικές βιταμίνες που βρίσκονται στα φρούτα και τα λαχανικά (βιταμίνες C, A, E), βοηθούν στο σχηματισμό των αντισωμάτων, των κυττάρων δηλαδή που καταστρέφουν τα μικρόβια – εισβολείς. Επειδή η φύση έχει προβλέψει από μόνη της τι χρειαζόμαστε την κάθε εποχή, προτιμήστε τα προϊόντα εποχής και μην ξεχνάτε πως, επειδή κάθε φρούτο και λαχανικό έχει τη δική του θρεπτική ιδιαιτερότητα, η ποικιλία στη διατροφή εξασφαλίζει μεγαλύτερα αποθέματα βιταμινών για τον οργανισμό μας.

Καταναλώνετε 1-2 φορές την εβδομάδα μικρά ψαράκια, δημητριακά, ωμούς και ανάλατους, ξηρούς καρπούς, σκόρδο και ελαιόλαδο. Ιδιαίτερα ευεργετικά για τη δραστηριότητα του ανοσοποιητικού φαίνεται να είναι τα ω-3 λιπαρά οξέα, που βρίσκονται στα λιπαρά ψάρια και τους ξηρούς καρπούς. Το ελαιόλαδό μας είναι πηγή βιταμίνης Ε, ενώ οι ξηροί καρποί, τα μη αποφλοιωμένα δημητριακά, το κρέας και τα οστρακοειδή είναι πηγές ψευδαργύρου, ενός σημαντικού συμμάχου ενάντια στο κρυολόγημα. Η αλλισίνη του σκόρδου έχει έντονη αντιμικροβιακή δράση, ενώ τα ζωντανά στελέχη βακτηρίων (προβιοτικά) που προστίθενται στη διατροφή μέσω γάλακτος και γιαουρτιού, έχει βρεθεί πως παράγουν πρωτεΐνες που αδρανοποιούν παθογόνους οργανισμούς. Τέλος, η βιταμίνη Ε συντελεί στην παραγωγή β-κυττάρων, μιας ειδικής κατηγορίας λεμφοκυττάρων, με ουσιαστικό ρόλο σε ειδικούς αμυντικούς μηχανισμούς του οργανισμού.

Καθίστε στο σπίτι σας και ξεκουραστείτε…

Επειδή ο οργανισμός είναι κουρασμένος, η παραμονή στο σπίτι μέχρι το «κρύωμα να κάνει τον κύκλο του» είναι απαραίτητη. Κοιμηθείτε! Επτά με εννέα ώρες καθημερινός ύπνος είναι αρκετός, για να ισχυροποιήσει το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Πίνετε αρκετά ζεστά υγρά

Η επαρκής ενυδάτωση του οργανισμού βοηθάει τη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος, προλαβαίνει τα σημάδια της κόπωσης και γενικότερα προάγει τη σωστή λειτουργία του μεταβολισμού και του οργανισμού μας. Εκτός από νερό, μπορείτε να καταναλώνετε φυσικούς χυμούς (με μέτρο γιατί έχουν θερμίδες) και διάφορα ροφήματα όπως πράσινο τσάι, τσάι του βουνού, χαμομήλι (που έχει αντιφλεγμονώδη δράση) κ.ά., ενώ αντί για ζάχαρη προσθέστε λίγο μέλι.

Μαγειρέψτε σούπες

Οι ζεστές σούπες ενυδατώνουν τον οργανισμό και συγχρόνως καταπολεμούν τους ιούς. Δοκιμάστε κομματάκια πιπερόριζας, κρεμμύδια, καυτερή πιπεριά, τα οποία βοηθούν τον οργανισμό να καθαρίσει την βλέννα. Οι σούπες είναι πλούσιες σε πρωτεΐνες και μέταλλα, τα οποία είναι τα βασικά δομικά υλικά για την δημιουργία των αντισωμάτων του οργανισμού.

Αποφύγετε τις ακραίες δίαιτες

Τα άτομα που ακολουθούν αυστηρά σχήματα δίαιτας είναι ιδιαίτερα επιρρεπή σε προσβολή από τους ιούς. Και αυτό γιατί, όταν η απώλεια βάρους επιτρέπει μεγάλη απώλεια μυϊκής μάζας και υγρών, οδηγεί στην εξασθένιση του οργανισμού. Από την άλλη, το υπερβάλλον λίπος στα παχύσαρκα ή υπέρβαρα άτομα συσχετίζεται άμεσα με τη δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Γι’ αυτό πρέπει να διατηρείτε ένα φυσιολογικό βάρος.

Αποφύγετε το κάπνισμα και την κατανάλωση αλκοόλ

Το τσιγάρο δεσμεύει μεγάλες ποσότητες αντιοξειδωτικών βιταμινών και κάνει το ανοσοποιητικό μας σύστημα πιο ευάλωτο στις λοιμώξεις. Από την άλλη, η μεγάλη και συχνή κατανάλωση αλκοόλ, παρέχει στον οργανισμό «κενές» θερμίδες (χωρίς θρεπτική αξία) και συντελεί στην αφυδάτωσή του.

Οι λανθασμένες διατροφικές συνήθειες πολλών ατόμων επιβαρύνουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού τους συστήματος, με τελικό αποτέλεσμα να τους κάνει ευάλωτους σε ομογενείς μολύνσεις – λοιμώξεις. Η μείωση του προσλαμβανόμενου κορεσμένου (ζωικού) λίπους μπορεί να βελτιώσει τη δραστηριότητα του ανοσοποιητικού, αυξάνοντας παράλληλα τη δράση των φαγοκυττάρων, εκείνων των κυττάρων που καταστρέφουν τα βακτήρια – εισβολείς.

Ιδιαίτερα, το β-καροτένιο συντελεί στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος μέσω της αύξησης της δραστικότητας των προστατευτικών φονικών κυττάρων (NΚ κυττάρων), ο ρόλος των οποίων έγκειται στην καταστροφή των μολυσμένων από ιούς κυττάρων. Το β-καροτένιο (πρόδρομη ουσία για το σχηματισμό της βιταμίνης Α) αποτελεί το πιο διαδεδομένο καροτενοειδές και εμπεριέχεται σε τροφές όπως: φρούτα και λαχανικά με βαθύ κίτρινο ή πορτοκαλί χρώμα (βερίκοκο, πεπόνι, ντομάτα, καρότα), καθώς και στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μαρούλι, μπρόκολο και ποικίλα χόρτα). Ας φροντίσουμε λοιπόν να υπάρχουν πάντα στο τραπέζι μας άφθονα φρούτα και λαχανικά, που θα μας εφοδιάσουν με τις απαραίτητες βιταμίνες αλλά και τα ιχνοστοιχεία.

Συμφωνά με της αρχές της φυσικής Ιατρικής, τα κρυολογήματα είναι μια προσπάθεια του οργανισμού να αποβάλει διάφορες τοξικές ουσίες και βακτηρίδια.

Τι τρώμε;

Τρώμε ελαφρά και λιγότερη τροφή, και φτιάχνουμε σούπες από λαχανικά και δημητριακά, όπως μια σούπα από 60γρ. φρέσκο τζίντζερ, 50γρ. ρύζι και 2 σκελίδες σκόρδο. Βάζετε να βράσει το ρύζι και στα μισά του βρασμού του προσθέτετε το τζιντζερ και το σκόρδο. Η σούπα τρώγεται ζεστή. Θα αισθανθείτε αμέσως ανακούφιση, ιδίως όταν υπάρχει βήχας και ρίγος χωρίς πυρετό. Οι θρεπτικές, καυτές σούπες τονώνουν τόσο την κυκλοφορία του αίματος, όσο και τον ίδιο τον οργανισμό σας, ενισχύοντας τις άμυνες σας. Εάν επικρατεί πυρετός, τρώμε φρούτα και χυμούς από λαχανικά.

Ένας καλός χυμός είναι ο πράσινος χυμός.

Περνάτε στον αποχυμωτή ή στο μπλέντερ 6-8 φύλλα πράσινο μαρούλι, 1 καρότο, 1 μήλο, και λίγο μαϊντανό. Δίνει 1 ποτήρι χυμό. Συστήνω 2-4 ποτήρια την ημέρα, όταν υπάρχει πυρετός.

Άλλες τροφές που μπορούν να μας βοηθήσουν

Πλούσιες τροφές σε βιοφλαβανοιδή όπως το λάχανο, οι πράσινες πιπεριές και το εσωτερικό τους μέρος. Μαϊντανός, μπρόκολο, κράμβη, κρεμμυδάκια φρέσκα, πράσα, χυμός από φρέσκο λεμόνι, γκρέιπφρουτ, πορτοκάλια, ακτινίδια, μήλα, αχλάδια, ρόδια.

Επίσης, σας συστήνω να μάθετε να χαλαρώνετε, διότι το άγχος αποδυναμώνει το αμυντικό σας σύστημα. Αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας, και παράλληλα προσπαθήστε να έχετε υποστήριξη και αγάπη από το οικογενειακό σας περιβάλλον. Έτσι ελαττώνετε την ευαισθησία στις αρρώστιες. Το γέλιο είναι πολύ σημαντικό. Η προσευχή, η πίστη και η ευγνωμοσύνη καθημερινά μας ηρεμούν και μας ανακουφίζουν

Για να μην κρυολογείτε συχνά, μάθετε να τρώτε σωστά.

Καλό Χειμώνα…

Ματίνα Χρονοπούλου, BSc., N.D., Ph.D.

Δρ. Φυσικής Ιατρικής

Πτυχιούχος: College of Naturopathic &

Complementary Medicine, U.K.

College of Oriental Medicine, U.K.

International School of Natural Medicine, U.K.

  • Οι πληροφορίες που παρέχονται έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τη γνωμάτευση ή την επίσκεψη σε γιατρό ή άλλο ειδικό της υγείας.

Ματίνα Χρονοπούλου, B.Sc., N.D., Ph.D.

Δρ. Φυσικοπαθητικής  Ιατρικής, Διατροφική Θεραπεία

%d bloggers like this: